Đuro Gavran, renomirani redatelj iza višestruko nagrađivanih dokumentarnih projekata, kreće u novo poglavlje karijere osnivanjem ESG Filmsa – produkcijske kuće usmjerene na društveno i okolišno odgovorno komuniciranje.
Nakon uspjeha dokumentarnog serijala Dobra ekonomija, Gavran i njegova ekipa donose korporativnim klijentima autentične i angažirane narative, pretvarajući kompleksne ESG podatke u vizualno privlačne priče koje potiču na promjene.
Kratica ESG dolazi od engleskih riječi Environmental, Social i Governance, što u kontekstu korporativne komunikacije označava cjelovit pristup odgovornom poslovanju: „E“ (Environmental) odnosi se na okolišne aspekte – upravljanje emisijama, otpadom, korištenjem prirodnih resursa i prilagodbom klimatskim promjenama; „S“ (Social) obuhvaća društvene odnose – brigu o zaposlenicima, dobrobit zajednice, poštivanje ljudskih prava, raznolikost i uključivost; dok „G“ (Governance) pokriva načine upravljanja i nadzora – etičke standarde, transparentnost, strukturu upravljačkih tijela i usklađenost s propisima. ESG tako postaje ključni okvir za mjerenje održivosti i povjerenja u poslovanju te temelj za komunikaciju koja autentično odražava vrijednosti i odgovornost prema društvu i okolišu.
U intervju za Media Kit Đuro Gavran je otkrio da je širenje iz dokumentarnog i igranog filma motiviran željom da društveno i okolišno odgovorni projekti dobiju profesionalnu, filmsku produkciju te da poruke tvrtki i udruga dopru do što šire publike. Navodi kako mu je ključno da svaki ESG projekt zadrži “filmičnu” dubinu – priču koja ne samo prenosi podatke, nego i osvaja emocijama.
Nakon godina rada na dokumentarnim filmovima s jakim društvenim porukama, što vas je motiviralo da se okrenete korporativnoj komunikaciji kroz ESG Films?
ESG Films je novi, dodatan smjer našeg djelovanja, u koji smo odlučili zakoračiti nakon dokumentarnog serijala Dobra ekonomija koji smo kroz našu producentsku kuću Pipser radili za HRT. “Dobra ekonomija” obrađuje poduzetničke priče koje propituju trenutačni ekonomski sustav i nude rješenja kako da osiguramo održiv život sebi i generacijama koje slijede. Serijal sadrži šest epizoda koje se bave temama graditeljstva, otpada, hrane, energetike i turizma, a trenutno smo u produkciji druge sezonu koja će obraditi teme poput: mode, digitalnih tehnologija, vode, mobilnosti.
Poduzetničke priče s kojima smo se susreli kroz “Dobru ekonomiju” snažno su nas inspirirale, a u isto vrijeme ESG izvještavanje postajalo je sve aktualnija tema i tu smo prepoznali priliku da spojimo nešto što je u skladu s našim vrijednostima te gdje naša znanja i iskustvo mogu biti korisni. Iako se zovemo ESG Films, u fokusu su nam društveno i okolišno odgovorni projekti i inicijative, čega je ESG izvještavanje jedan dio. Tako tvrtkama obveznicama ESG izvještavanja, ali i drugim tvrtkama, organizacijama i ustanovama nudimo malo drugačiji pogled na produkciju komunikacijskih sadržaja dok im istovremeno pomažemo da svoju priču ispričaju autentično i vjerodostojno, što je u komunikaciji društveno i okolišno angažiranih tema posebno važno.

Kako pristupate pretvaranju kompleksnih ESG podataka u narative koji su emocionalno angažirani i vizualno privlačni?
Jedan od načina je identificirati one podatke iz ESG izvještaja koji su i zanimljivi i najvjernije odražavaju misiju, vrijednosti i strateški fokus tvrtke. Iako ESG izvještaji pokrivaju širok spektar tema, od utjecaja na okoliš, društvo, do korporativnog upravljanja, često se u praksi vidi da su tvrtke posebno posvećene jednom području koje im je ključno. Na primjer, tvrtka može biti snažno usmjerena na zaštitu okoliša jer je to u skladu s njezinim temeljnim vrijednostima i poslovnim ciljevima. Za nas je to potencijalna polazišna točka za razvoj narativa jer je to ono što je za tvrtku autentično, što priču čini uvjerljivom i emocionalno angažiranom.
Koje su ključne sličnosti i razlike između rada na dokumentarnim filmovima i produkcije ESG sadržaja za korporativne klijente?
U produkciji sadržaja za tvrtke i druge vrste organizacija narativ usmjerava ciljna skupina, bilo interna
ili eksterna. U izradi filma usmjereni smo na to da neku istinu ispričamo na jedinstven način, iz perspektive nas kao autora filma, što je svojevrsno igralište za kreativnost. Istovremeno, ono što je zajedničko filmovima i reklamama je da pričaju priče. Većina audiovizualnih formata slijede iste zakonitosti pričanja priče. Zato je naše iskustvo u filmu snažan temelj koji omogućuje objedinjavanje i primjenu autorskih i produkcijskih vještina u izradi drugih audiovizualnih formata.
Na koji način ESG Films doprinosi edukaciji i osvještavanju šire javnosti o važnosti ESG tema?
Trenutno razvijamo inicijative koje će imati komponentu osvještavanja šire javnosti o važnosti ESG-a,
ali i tome koji su ključni izazovi ovog područja. Više o tome uskoro.

Kako balansirate između kreativne slobode i specifičnih zahtjeva korporativnih klijenata?
S obzirom na to da imamo višegodišnje iskustvo u produkciji dokumentarnih i igranih filmova, i da i u
tom području nerijetko nailazimo na različita ograničenja, specifičnosti rada s korporativnim klijentima nisu nas dočekale nespremne. Smatramo da je od početka suradnje važno razjasniti međusobna očekivanja. Osim što tako osiguravamo da klijent dobije ono što želi, definiramo prostor u kojem možemo biti kreativni.
Koje su najveće prepreke s kojima ste se suočili prilikom prelaska iz nezavisne filmske produkcije u korporativni sektor?
Najveća prepreka na koju smo do sada naišli jest raspršenost ESG-a po različitim odjelima u tvrtkama od marketinga, internih komunikacija, ljudskih resursa, do održivog razvoja. No sve više susrećemo novoosnovane odjele ESG-a koji su zaduženi za izvještavanje i komunikaciju s kojima brže uspostavljamo komunikaciju i određujemo stvarne potrebe.
Kako vidite ulogu ESG Filmsa u oblikovanju budućih standarda korporativne komunikacije?
Težimo postati primjerom autentične i etične komunikacije s kojom se ljudi mogu povezati. Autentičnost i etičnost zapravo je temelj svake dobre komunikacije. Ipak, takva komunikacija je danas postala ključna zbog iznimne zasićenosti informacijama, ali i brojnih globalnih izazova, poput klimatske krize.
Iskustvo koje imamo u filmskoj produkciji, gdje na svojevrstan način tragamo za istinom i težimo je zabilježiti na jedinstven način, u tome nam je bitna prednost. Ono što također koristimo u radu je savjetovanje s neovisnim stručnjacima, poput stručnjaka za klimatske promjene, ESG i dr., ovisno o temi u fokusu. Tako klijentima nudimo dodatan “filter” za njihove priče i osiguravamo kvalitetu našeg rada.

Koji su vaši dugoročni ciljevi za ESG Films i kako planirate mjeriti njihov uspjeh?
Svaki uspjeh ESG Filmsa je uspjeh naših klijenata u dosezanju njihovih ciljanih skupina, i to onaj uspjeh do kojeg se došlo prema produkcijskim i etičkim standardima. Osim produkcije koja nam je u fokusu, radit ćemo i na umrežavanju u ESG ekosustavu i komunikacijskoj industriji – i to je i svojevrsni poziv na suradnju potencijalnim partnerima, jer u suradnji vidimo priliku da radimo još učinkovitije i zajedno jačamo industriju.
Koji trenutak u vašoj dosadašnjoj karijeri vas je osobno najviše promijenio – i kako?
Mislim da je na mene najviše utjecao rad na filmu “Jedna od nas”. Riječ je o filmu koji se bavi temom
seksualnog nasilja nad djecom. To je tema o kojoj nisam razmišljao sve dok me jednog dana nije dočekao mail u kojem se razredna kolegica javila sa svojom životnom pričom. To emotivno suočavanje s otkrivanjem seksualnog zlostavljanja potaknulo me da ispričam priču koja je osobna, ali ujedno i univerzalna priča svakog društva, a o kojoj se rijetko priča u javnosti. Kroz rad na ovom filmu osvijestio sam koliko je film moćan medij jer smo uz sam film odradili i edukativnu kampanju kroz kratke video intervjue sa stručnjacima iz područja seksualnog nasilja nad djecom. Mnogi mediji su se zainteresirali za film, a bilo je i puno javljanja gledatelja koji su željeli podijeliti dojmove nakon gledanja, ali i vlastita iskustva seksualnog nasilja. Kroz ovaj film sam ujedno sebi dokazao da se granice mogu pomicati kada si uporan. Primjerice, unatoč koroni kada su kina bila zatvorena organizirali smo projekcije filma i razgovore s psihologom i autorima filma za maturante
srednjih škola iz Hrvatske te tako uspjeli osigurati da film pogledaju mnogi učenici i profesori.
Drugi uspjeh je bio da smo nakon dugih pregovora po prvi put s HRT-om uspjeli organizirati da se nakon linearnog emitiranja filma u prime-timu održi Q&A s gledateljima preko Youtube kanala HRT-a. I to o ovako zahtjevnoj temi.
I posljednja stvar koju mi je ovaj projekt osvijestio je da, koliko god ispunjujuće bilo raditi društveno
angažirane teme u filmu, moramo paziti sami na sebe i ljude oko sebe, da nismo superjunaci te da ne
moramo baš sve što zamislimo i realizirati.